Czego możesz spodziewać się po coachingu?

Klasyczna definicja szaleństwa mówi, że jest to powtarzanie ciągle tych samych zachowań i oczekiwanie odmiennych rezultatów.

Coaching nastawiony jest na realizację celu Klienta coachingu. Opiera się na założeniu, że utarte schematy i nawyki działania klienta utrudniają lub wręcz uniemożliwiają mu samodzielne znalezienie rozwiązania (osiągnięcie celu). I tu pojawia się miejsce dla coacha, który pomaga klientowi poszerzyć spektrum możliwości i pójść do przodu w pracy, życiu osobistym, sporcie itp. Coach pomaga odkryć strategie sukcesu stosowane przez klienta lub wyeliminować strategie porażki. Coaching czerpie narzędzia i techniki z różnych źródeł: psychologii, socjologii, chemii, fizyki, biologii, sportu itd. Wykorzystuje wszystko co może okazać się efektywne dla klienta. „Coaching to głównie odkrywanie, zyskiwanie świadomości i dokonywanie wyboru.” – czytamy w książce „Coaching koaktywny”.

Rolę coacha w procesie precyzuje Maciej Bennewicz w książce „Coaching Tao”:

„Coach […] jest […] mobilizującym do zmiany autorytetem, który wcale nie musi, lecz może być ekspertem w danej dziedzinie. Jego obecność uruchamia relację i proces zmiany za zgodą partnera – klienta. Relacja między nimi wymaga kontaktu i komunikacji. Jest świadomie podjęta w celu uzyskania przewidzianych lub nieprzewidzianych rezultatów, które mają polepszyć jakość życia lub jego konkretnej dziedziny – pracy, sportu, relacji międzyludzkich – lub konkretnej sprawy: wyniku sprzedaży, sukcesu projektu, organizacji przedsięwzięcia. Z tego wynika, że większość komunikacji pomiędzy coachem a jego klientem ma charakter celowy, ukierunkowany na osiągnięcie określonych, zaplanowanych albo pożądanych rezultatów. Coach stosuje metody, o których informuje swego klienta przed ich zastosowaniem, na przykład eksperymenty, techniki prowokatywne, pytania, ćwiczenia fizyczne, techniki medytacyjne itd. Praca coacha polega na inspirowaniu klienta i wskazywaniu obszarów odpowiedzialności. Jej efekty powinny być zwymiarowane, czyli określone wskaźnikami, po których będzie można rozpoznać progres i parametry osiągniętego celu. To klient jest odpowiedzialny za wynik, coach zaś za warunki brzegowe relacji, w której klient ma stworzone obiektywnie najlepsze warunki do zmiany z zachowaniem norm etycznych i kulturowych oraz standardów reprezentowanej przez coacha metody. […] Coach pomaga. Robi to zawodowo. Trenuje. Używa różnych metod, żeby klient, czyli zawodnik, uzyskał jak najlepsze rezultaty w konkretnej dyscyplinie, na którą obaj się umówili.”

Maciej Bennewicz, „Coaching Tao”

Coaching jest młodą, ale też stosunkowo modną dyscypliną. Określenie coaching wykorzystywane jest często jako synonim szkolenia, treningu, ale niestety też dyscyplinowania i terapii. W większości tych przypadków podejmowane działania nie mają nic wspólnego z coachingiem, a jedynie wykorzystują uniwersalne narzędzia coachingu (albo to coaching wykorzystuje uniwersalne narzędzia – jak kto woli). Odróżnienie jednego od drugiego wydaje się bardzo ważne ze względu na oczekiwane efekty wybranej formy pracy. Nie każdy przypadek nadaje się do coachingu. Dobry coach ustali z Klientem, czy to czego potrzebuje to coaching.

Ważne jest, żebyś miał(a) świadomość, że coaching to nie szkolenie. Nie otrzymasz tu porcji wiedzy na jakiś temat. Coaching to nauka przez doświadczanie siebie i odkrywanie posiadanych zasobów.

Najskuteczniejszy sposób na zapoznanie się z coachingiem to doświadczenie go na własnej skórze. Zapraszam na bezpłatną sesję coachingową podczas, której zapoznasz się z metodą pracy coachingowej i sprawdzisz jej skuteczność. Na sesję przygotuj dowolny temat, który chcesz przepracować. Ważne jest, żeby był on stosunkowo prosty np. decyzja o zmianie samochodu, podjęciu nauki, motywacji do zapisania się  chodzenia na basen itp. Bardziej złożone sprawy mogą wymagać kilku spotkań.

Rafał Ignasiak

coach i trener biznesu

Zobacz również...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *